W świecie nadmiaru, jaki dziś stanowi Europa Zachodnia, a z nią także i Polska, produkty szybkorotujące przestały służyć jedynie zaspokajaniu potrzeb w zakresie dwóch najniższych pięter piramidy Maslowa. Europejczyk XXI wieku w dużej mierze ma możliwość wyrażania się poprzez konsumpcję, utrwalania i manifestowania swoich przekonań oraz postaw względem kwestii społecznych i etycznych przy okazji zakupów. Dlatego komunikat marki dzisiaj musi uwzględniać postawę ideologiczną oraz wartości podzielane przez określoną grupę targetową. Wybór jednego produktu spośród różnorodnej oferty dostępnego w sklepach asortymentu musi dziś wiązać się z innymi wyznacznikami niż dostępność, czy nawet jakość, ponieważ wiele produktów może pochwalić się osiąganiem identycznych wyników na polu obu wspomnianych parametrów. Ustalić to pomogą badania rynku FMCG.
Sukces na miarę XXI wieku
Udając się na przedświąteczne zakupy do hipermarketu stajemy przed ogromną liczbą produktów, a więc i decyzji – z których przynajmniej część podejmiemy z pewnością świadomie, opowiadając się za jedną z dostępnych opcji. Możemy zatem wybrać jajka pochodzące od kur z wolnego chowu, wspierając inicjatywy ekologiczne, zadbać o to, aby pieczywo, które kupujemy nie zawierało glutenu, albo wybrać luzacki styl reniferów pepsi nad tradycyjnym wizerunkiem dobrotliwego Mikołaja Coca-Coli. Dobrą stroną tego typu motywacji jest to, że większość wartości, które używane są do promocji marki znajdzie swoich odbiorców. O sukcesie decyduje tu głównie kombinacja wykorzystywanych wartości i ich popularność wśród jak najszerszej grupy klientów.
Rynek, badania i firmy
Dzięki badaniom rynku FMCG najłatwiej zorientować się co do częstotliwości występowania określonych postaw oraz motywacji zakupowych po stronie klientów. Oprócz tego pozwoli również zorientować się w stosowanych przez konkurencję strategiach promocji, umożliwiając zidentyfikowanie najskuteczniejszych działań oraz dostosowanie a następnie zaimplementowanie ich do opracowywanej ścieżki taktycznej. Badania rynku FMCG warto zlecić agencji badawczej, która oprócz podnoszącego wiarygodność i rzetelność badania obiektywizmu z pewnością wniesie także doświadczenie, którego wartość w tak szybko zmieniającym się rynku trudno przecenić. Firmy, które specjalizują się w realizacjach projektów badawczych w dziedzinie badań rynku FMCG wypracowały szereg rozwiązań dedykowanych dla tego rynku. Wśród nich niesłabnącą popularnością cieszą się jakościowe metody badań, które pozwalają pozyskać opinie badanych i rekomendacje zmian wraz z ich uzasadnieniem. Metody te bywają następnie dodatkowo weryfikowane przy pomocy analiz ilościowych, dostarczających informacji o stopniu popularności bądź natężeniu danej postawy wśród ogółu. Aby jednak móc na podstawie tego typu badań wyrokować o całej badanej populacji, niezbędny jest staranny dobór próby, uwzględniający jej reprezentatywność. Także i tu niezbędne okaże się doświadczenie i kwalifikacje cechujące dobrą agencję badawczą.