Podmioty służby zdrowia w Polsce, jako ogół, niestety wciąż nie mają dobrej opinii. Wiele z nich stara się jednak zmienić ten stan rzeczy, poprawiając dzięki temu nie tylko własny wizerunek, ale również społeczny odbiór publicznej służby zdrowia. Dbałość o standardy opieki jest jednym z elementów składowych tych działań. Dodatkowo, zachowywanie standardów określonych jako dobre praktyki i wzorce w ministerialnym rozporządzeniu pozwala zdobyć akredytację, która umożliwia jednostce medycznej jeszcze lepsze funkcjonowanie. Aby podmiot służby zdrowia zyskał akredytację, utrzymywanie przez niego standardów musi zostać zdiagnozowane i opisane przez zewnętrzną instytucję, której obiektywny osąd stanie się podstawą dla Ministerstwa.
Co wie pacjent?
Wśród możliwych sposobów wykazania wysokiego poziomu opieki w jednostce medycznej najłatwiej dostępnym wydają się badania opinii pacjentów. Żeby jednak na ich odpowiedzi nie miał wpływu fakt pozostawania w obrębie ocenianej jednostki, co mogłoby wpłynąć na rzetelność i wiarygodność badania, ankiety pacjentów zbierane są już po opuszczeniu przez nich danej placówki. Badanie satysfakcji pacjentów przeprowadzane jakiś czas po zakończeniu procesu leczniczego ma także pewne zalety wizerunkowe, ponieważ może zostać odebrane jako troska o pacjenta; o jego opinię i zadowolenie.
Wykonawca badania
Wiarygodność i rzetelność badania wymaga, aby zostało ono przeprowadzone przez zewnętrznego wykonawcę. Najczęściej angażuje się w tym celu którąś z agencji działających na polskim rynku badań społecznych. Niektóre z tych firm mogą pochwalić się bogatym doświadczeniem w zakresie realizacji projektów dla sektora medycznego – warto wybrać którąś z nich, ponieważ posiadają one kwalifikacje niezbędne, aby bezproblemowo poruszać się w temacie służby zdrowia. Dzięki wiedzy na temat struktury i finansowania opieki zdrowotnej doświadczone agencje osiągają znacznie lepsze wyniki. Dodatkowo, do ich zalet należy także umiejętność właściwego konstruowania pytań ankietowych, podczas procesu ankietyzacja pacjentów kierowanego do tej specyficznej grupy klientów, jaką stanowią korzystający z usług medycznych.
Badania ankietowe pacjentów – metody
Skoro już mowa o ankietyzacji – jest to jedna z dwóch podstawowych metod pozyskiwania opinii pacjentów. Najczęściej ma ona postać telefoniczną – przeszkoleni ankieterzy dzwonią do pacjentów, którzy zostali wypisani z danej jednostki medycznej, prowadząc z nimi wywiady w oparciu o przygotowany wcześniej kwestionariusz. W ten sposób prowadzone są przede wszystkim badania ankietowe pacjentów szpitala, który ubiega się o ministerialną akredytację. Pozyskane drogą telefoniczną dane następnie są digitalizowane przez firmę badawczą, a potem poddawane analizom statystycznym, pozwalającym wyłonić wartości krańcowe i środkowe oraz oceny poszczególnych aspektów funkcjonowania placówki. Badania ilościowe dają wyniki w atrakcyjnej formie, łatwej do zinterpretowania i przedstawienia graficznego.
Wersja rozszerzona
Badania ilościowe można także uzupełnić o analizę przyczyn osiągania takich, a nie innych wyników, dzięki której łatwo zidentyfikować pozytywne i negatywne obszary działalności, oraz te wymagające poprawy. Pacjenci chętnie udzielają także rekomendacji zmian, które warto odnotować, na co nie ma zwykle miejsca w badaniu ilościowym. Badania opinii pacjentów pozwalające uchwycić wymienione wyżej aspekty to te oparte o metody jakościowe, polegające na wywiadach scenariuszowych, podczas których moderator dąży do prześledzenia z badanym przyczyn podawanych przez niego sądów, starając się dotrzeć do uzasadnień i motywacji prezentowanych przez ankietowanego opinii.