Przewagę przedsiębiorstwa można zbudować na wielu różnych filarach – żeby jednak wiedzieć, które z nich mają największy potencjał niezbędne są badania rynkowe, które uwypuklą zarówno przewagi jak i niedostatki firmy, pozwalając podjąć najkorzystniejszą decyzję. Firmy farmaceutyczne działają na specyficznym rynku, którego znajomość daje wiele możliwości. Badania prowadzone przez firmę powinny skupiać się zarówno na poznaniu właściwości rynku farmaceutycznego, ale i uwzględniać wszystko to, co dotyczy samej firmy. Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie badania obiektywnemu obserwatorowi, dysponującemu odpowiednią wiedzą o rynku.
Sytuacja przedsiębiorstwa farmaceutycznego
Niezwykle istotne jest zorientowanie się w aktualnej sytuacji: jaki przekaz dociera do najbliższego otoczenia przedsiębiorstwa? Czy jest on pozytywny, jasny i jednoznaczny? Na jakiej podstawie oparte są relacje z klientami?
Na te pytania pozwolą odpowiedzieć badania strategii komunikacyjnej, uwzględniające między innymi design produktów, strony internetowej, materiałów promocyjnych oraz ceny produktów, a także badania dotyczące jakości obsługi klienta. Niezbędne będzie także rozpoznanie nawyków konsumentów oraz skuteczności przedstawicieli.
Metody i techniki badania rynku farmacja
Zarówno medykamenty dostępne bez recepty, jak i te, których nabycie jej wymaga, wymagają badania popularności – jedne wśród konsumentów, drugie wśród przepisujących je lekarzy. Specyfika rynku wymusiła stworzenie właściwych narzędzi badawczych dla tego obszaru. Istnieją zatem firmy specjalizujące się w researchu dotyczącym rynku farmaceutycznego.
Firmy te rozwijają wciąż wprowadzone dotychczas metody badania rynku dla farmacji, do których należą między innymi:
- ankiety PAPI (ang. Paper and Pencil Interview),
- ankiety CAPI (ang. Computer Assisted Paper Interview),
- badania CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview),
- badania CAWI (ang. Computer Assisted Web Interview),
- wywiady IDI (ang. Individual In-Depth Interview),
- wywiady FGI (ang. Focus Group Interview),
- badanie Mystery Client/Shopping.
Badania i metody – co z czym się łączy?
Najdokładniejsze są dane zebrane w tradycyjny, ankietowy sposób od jak największej grupy, dobranej reprezentatywnie dla danej populacji. Jednak jest to zwykle związane z długim czasem trwania badania oraz jego wysokimi kosztami. Dane, które dotyczą postaw emocjonalnych wobec produktu, a także dające wgląd w proces decyzyjny zbiera się metodą wywiadów (IDI, fokus lub Mestery Client). Ten rodzaj danych może posłużyć jako podstawa opracowania ulepszeń strategii przedsiębiorstwa, takich jak USP (ang. Unique Selling Properties) oraz RTB (ang. Reasons To Believe).
Optymalizację procesu badawczego uzyskuje się poprzez mieszanie metod, które pozwalają osiągnąć wiarygodne wyniki ilościowe oraz jakościowy wgląd w proces decyzyjny konsumenta.